Sunday, November 22, 2009

risalah disember 2009

hari ni aku sibuk siapkan risalah bulan disember 2009. proses menyiapkan risalah ini bermula dari pencarian maklumat secara am oleh puspasari seawal 15 haribulan. kemudian info lain akan ditambah oleh aku, fuaza, puan asmah dan pegawai-pegawai lain.

design, susunatur, konsep dan kerja-kerja teknikal lain akan diuruskan oleh aku sepenuhnya. ayat-ayat sedap dan bahasa-bahasa bunga kemudiannya akan dibetulkan oleh aku, fuaza dan puan asmah.

aku biasa akan draf design dulu. dan proses akhir akan dilihat oleh fuaza dan pn.asmah. bab cetak akan dihantar ke syarikat pencetak luar dengan cetakkan sebanyak 10 ribu naskah sebulan.
di depannya

ni belakangnya

aku suka buat design risalah ni sebab macam-macam idea aku boleh curah, siram kat risalah ni. tapi kadang-kadang tu maklumat yang nak masuk tu lambat dapat. bila nak cetak, ada maklumat baru confirm. ada jugak bila dah masuk dalam risalah program kensel pulak. jadi hal macam ni melambatkan prosesnya. kalaulah maklumat yang nak masuk tu boleh dapat awal dan lengkap pasti menyenangkan (cth: risalah bulan januari 2010 dapat maklumat lengkap 1 disember 2009).

kadang-kadang ada yang tanya kenapa tak dapat awal macam majalah astro tu. jawapan yang aku boleh berikan majalah astro tu program tvnya diselenggara oleh kakitangannya sendiri. program tahun depan pun boleh siap awal sebab ianya melibatkan kakitangan sendiri. macam risalah bulanan MBSA tak macam tu. maklumat kita berdasarkan orang lain. masjid negeri, JAIS, perpustakaan, stadium dan semua oranglah yang menganjur program di shah alam ni. jadi itu masalahnya. bila tanya boleh masuk ke tak. tak finalize la. tak confirm la. acara ubah tempat la. jadi hal-hal macam tu melambatkan.

kadang-kadang tu pulak, dah ada maklumat aku pulak sibuk buat kerja lain. ada pelawat datang la. ada 5s la. ada risalah segera nak siap la. ada borang segera nak keluar la. ada poster segera nak tampal la. ada bahan meeting segera nak cetak la. hal-hal macam tu pun melambatkan kerja. macam tu la kisahnya.

*sibuk-sibuk pun sempat gak aku tulis blog.

No comments:

Post a Comment

Nasi tambah