Sunday, March 13, 2011

design 101

Menghasilkan satu design yang bagus memerlukan beberapa faktor.
1. Masa
2. Pengalaman

Jika masa yang diberi cuma 6 jam untuk menghasilkan satu konsep bagi 1 event yang besar. Ko memerlukan pengalaman yang hebat untuk menghasilkannya.

Pengalaman yang hebat memerlukan masa yang sangat panjang untuk mendapatkannya. Ko membaca banyak buku, melihat ribuan design, memerah otak sampai kering, hidup dalam terasing, tak tidur 48 jam, demam, menangis, jatuh bangun semuanya ko kena rasa.

Design yang cantik ibarat sekeping pizza.

Nak pizza sedap kena adunan yang betul. Letak daging, cheese, tomato, bawang, cendawan. Masak pun bukan bole siap 3 minit. Kurang-kurang 30 minit. Barulah jadi pizza. Kalu nak cepat, masak je lempeng. 3 minit pun dah siap. Tapi lempenglah, daging takde, cheese takde. Nak sedap pandai-pandailah letak gula, tak pun layan dengan sambal. Harga sekeping pizza juga jauh beza dengan sekeping lempeng.

Design juga begitu. Design yang bagus memerlukan masa. Designer yang dah 10 tahun kerja, jauh beza dengan budak-budak baru gred.

Bagi yang tak tau proses kerja seorang designer, nih... abam nak cite.

satu.
bila seorang client atau bos ingin buat event yang besar. Ko kena tau apa jenis event yang dia nak?
a. formal
b. santai hore hore

dua.
bila dia kata nak buat macam sure heboh. Ko kena tau detail event.
a. poster?
b. risalah / fliers?
c. kad jemputan hari pembukaan?
d. banners / bunting / backdrop?
e. baju?
f. buku program?
g. sijil kalau ada
h. berapa bajet?

tiga.
bila buat design satu program macam sure heboh ni kena ada unsur happening. kena ada gambar badut, belon, budak gelak, backround warna warni, logo kartun-kartun. Jika pada hari perasmian ada penampilan istimewa seperti upin ipin, kena letak gambar upin ipin. ini adalah basic rules untuk design poster happening. Design protokol lain pulak.

empat.
seorang designer mesti tau dan faham prinsip-prinsip dan elemen dalam design. seperti design balancing, color, direction, shape, layout dan banyak lagi. benda-benda ni semua basic knowledge dalam dunia design.

lima.
dalam satu poster yang semua orang termasuk aku akan kata "design macam ni je! nenek gua pun bole buat" keaslian dan genuine adalah benda paling penting. atau dalam bahasa perancisnya = IDEA!

idea adalah nyawa seorang designer.

Tanpa idea, Ajai pun tak bole buat lagu.
Tanpa idea, Radzuan Radwill pun bole termenung panjang.
Tanpa idea, semua pereka di dunia akan mati awal.

pereka grafik, pereka lagu, pereka tari, pereka fesyen, pereka perabot, web, rumah, landskap, memerlukan idea untuk hidup.

Idea tu akan datang anytime. Ko tengah berak, tengah menyanyi, tengah tengok tv, tengah usha peha amoi, tengah poco-poco.. bila-bila masa idea tu akan datang.

aku menulis ni pun pakai idea tau!

idea yang gempak memerlukan pengalaman yang banyak. Pengalaman itulah yang membezakan designer A dan designer B. Kenapa designer dari agensi pengiklanan berbeza dengan designer dtp. Sebab pengalaman.

Kenapa lagu ajai dengan lagu siso berbeza. Sebab pengalaman?
Kenapa design arkitek hijjaz kasturi dengan arkitek kampung berbeza. Sebab pengalaman jugak.

Pengalaman + idea + masa yang cukup = superb!

_________________

Jadi bila orang macam gua kena buat berpuluh-puluh design dalam masa sehari. Korang nak gua buat design cun-cun. Jangan harap!

Tangan gua ada 2.
Mata gua ada 2.
Otak gua ada 1.
Laptop 1.

Itu je tenaga yang ada utk buat semua keje. Kalau nak suh gua siapkan design cepat. Carikkan satu assistant cun macam Nora Danish. Ok!

No comments:

Post a Comment

Nasi tambah